На допомогу вчителю
Форми роботи з батьками
в сучасній початковій школі
З-поміж багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливішою е виховна. Проте сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її із суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Важливе місце тут посідають заклади освіти, педагоги, які завдяки фаховій освіті володіють необхідними психолого-педагогічними знаннями, професійними вміннями і навичками, є важливою складовою в педагогічному трикутнику «дитина-батьки-вчитель».
Важливу функцію координації виховних дій сім'ї за сучасних умов покладено на освітній заклад, і від того, як організована і реалізована робота з батьками кожного навчального закладу і кожного його окремого класу, значною мірою залежить успішність процесу навчання і виховання дітей. Суттєвим за своєю значущістю завданням є широке залучення батьків, усіх дорослих членів сім'ї до співпраці з педагогічним колективом, до активної участі в житті навчального закладу, класу.
Установлення та підтримка педагогічної співдії «діти — батьки — педагоги» повинні вибудовуватися на принципах взаємоповаги, довіри, відповідальності та рівноправного партнерства.
Основою такої співдії повинна стати єдність у ставленні до дитини як до найвищої цінності. Зміст педагогічної діяльності вчителя у зазначеній співдії повинен спрямовуватися на підвищення готовності батьків до виховання дітей, на усвідомлення ними важливості відповідального батьківства, на передачу всім дорослим членам родини певної психолого-педагогічної, фізіолого-гігієнічної, правової та іншої інформації, на формування у них відповідних практичних умінь та навичок.
Організацію роботи з батьками в сучасному освітньому закладі умовно можна поділити на такі напрямки:
I. Вивчення сімей учнів, їхнього виховного потенціалу.II. Залучення батьків, усіх дорослих членів родини до навчально-виховного процесу як рівноправних учасників, інтеграція зусиль і гармонізація взаємин педагогічного колективу і громадськості щодо створення сприятливих умов для ефективної роботи освітнього закладу.III. Формування педагогічної культури сучасної сім'ї та допомога батькам у їхній психолого-педагогічній самоосвіті.IV. Корекція виховної діяльності родин із різним типом сімейного неблагополуччя.
Організація роботи з батьками в освітньому закладі — багатоаспектна і має великі педагогічні можливості. Успіх в організації роботи з батьками значною мірою залежить від особистості та авторитету педагога, його професійності, високих моральних, людських якостей, вміння спілкуватися з батьками, колегами, дітьми. Вчитель початкових класів, а в подальшому шкільному житті дітей класний керівник, - це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність із колективом учнів класу, їхніми батьками, організовує та проводить позаурочну та культурно-масову роботу, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов адя виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їхнього соціального захисту. Відповідно до «Положення про класного керівника навчального закладу системи середньої освіти» класний керівник (учитель початкових класів) координує виховну роботу батьків, учителів, психолога, медичних працівників, інших учасників навчально-виховного процесу щодо виконання завдань навчання та виховання у класному колективі. Він має право вносити пропозиції на розгляд батьківських зборів класу щодо матеріального забезпечення, відвідувати учнів (вихованців) за місцем проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчати умови їхнього побуту та виховання тощо.
Зміст робота з формування педагогічної культури батьків можна визначити як спеціально організовану діяльність щодо надання допомога сучасній сім'ї у виконанні нею виховної функції. Неабияка роль у цій роботі відводиться батьківським зборам, визначаючи їхню тематику і форми проведення.
Методологічним підґрунтям цієї діяльності є право кожної дитини на таких батьків, які здатні забезпечити їй можливість всебічного розвитку і сімейного добробуту. Формування педагогічної культури батьків є частиною соціальної політики сучасного українського суспільства.
Важливе завдання освітнього закладу, вчителя - допомога батькам у виконанні ними функції вихователів - не лише створення гармонічних взаємин між батьками та дітьми, але й їхніх передумов: певного способу життя і доброзичливих взаємин усіх членів родини.
Отже, формування педагогічної культури сучасної сім'ї - це процес виховання і перевиховання дорослих: батьків, інших членів родини, навіть опосередковано дітей, який може бути корисним і необхідним навіть тим батькам, які, виховуючи дітей, не відчувають певних проблем.
Учителеві, насамперед, потрібно пам'ятати, що спілкування з батьками - одна з основних складових успішної роботи з дітьми. Знання складу сім'ї, особливостей виховання, залучення батьків до нового шкільного життя дитини - умови успішної адаптації наймолодших школярів до шкільного життя.
Не потрібно забувати педагогу про роботу з неблагополучними сім'ями, корекцію виховної діяльності родин із різним типом сімейного благополуччя або дисфункційних, умови життя в яких негативно впливають на розвиток особистості дитини. Корекція виховної діяльності дисфункційних родин повинна починатися з глибокого і змістовного вивчення вчителем умов життя, побуту, взаємин між дорослими і дітьми, особистості кожного із батьків, рівня їхньої загальної та педагогічної культури. Учителеві необхідно не лише виявити основну причину неблагополуччя, але і його витоки, що закладені в особистості батьків, інших дорослих членів сім'ї, визначити найістотніші помилки в сімейному вихованні та шляхи їхнього усунення, тобто окреслити можливості застосування індивідуального підходу до членів таких родин на батьківських зборах, із обов'язковим дотриманням педагогічного такту, Доброзичливим ставленням до батьків і дітей, із врахуванням індивідуальних особливостей родини, демонструючи вміння розуміти труднощі та негаразди, з опорою на позитивне в особистості кожного з дорослих і дитини, вірою у можливість поліпшення морально-психологічного клімату родини за умови копіткої роботи, розумінням специфічності випадку сімейного неблагополуччя, торкнутися проблеми і запропонувати обговорюй її на батьківських зборах, щоб окреслити шляхи роботи з такою сім'єю (або сім'ями).
Основні форми роботи з батьками
Відвідування родини дитини
Відвідування родини дитини багато дає для її вивчення, встановлення контакту з дитиною, її батьками, з'ясування умов виховання, якщо не перетворюється на формальний захід. Педагогові необхідно заздалегідь погодити з батьками зручний для них час відвідування, а також визначити мету свого візиту. Прийти до дитини додому - це означає прийти в гості. Тому треба бути в гарному настрої, привітним, доброзичливим. Варто забути про скарги, зауваження, не допускати критики на адресу батьків, їхнього сімейного господарства, способу життя, поради (одиничні!) давати тактовно, ненав'язливо. Поведінка і настрій дитини (радісний, розкутий, притихлий, збентежений, привітний) також допоможуть зрозуміти психологічний клімат родини.
День відкритих дверей
День відкритих дверей, як досить розповсюджена форма роботи, дає можливість ознайомити батьків із шкільним закладом, його традиціями, правилами, особливостями освітньо-виховної роботи, зацікавити нею й залучити до участі. Проводиться як екскурсія по шкільній установі з відвідуванням групи, де виховуються діти батьків, які прийшли. Можна показати фрагмент роботи шкільної установи (колективна праця дітей, збори на прогулянку й ін.). Після екскурсії й перегляду директор (завідувач) або вчитель (вихователь) розмовляють із батьками, з'ясовують їхнє враження, відповідають на питання, які виникають.
Бесіди
Бесіди проводяться як індивідуальні, так і групові. Потрібно чітко визначити мету: що необхідно з'ясувати, чим можемо допомогти. Зміст бесіди лаконічний, значущими для батьків, підноситься таким чином, щоб спонукати співрозмовників до висловлення своїх думок. Педагог повинен уміти не тільки говорити, але й слухати батьків, виявляти свою зацікавленість, доброзичливість.
Консультації
Педагог може скласти систему консультацій, які проводяться індивідуально або для підгрупи батьків. На групові консультації можна запрошувати батьків різних груп, що мають однакові проблеми або, навпаки, успіхи у вихованні (примхливі діти; діти з яскраво вираженими здібностями до малювання, музики). Цілями консультації є засвоєння батьками певних знань, умінь; допомога їм у розв'язанні проблемних питань. Форми проведення консультацій різні (кваліфіковане повідомлення фахівця з наступним обговоренням; обговорення статті, заздалегідь прочитаної всіма запрошеними на консультацію; практичне заняття, наприклад, на тему «Як розучувати з дітьми вірші»).
Індивідуальні тематичні консультації корисні як для вчителя, так і для батьків. Батьки одержують реальне уявлення про шкільні справи та поведінку дитини. Обмінявшись інформацією, обидві сторони, можливо, дійдуть взаємної згоди в питанні конкретних форм батьківського сприяння.
У спілкуванні з батьками педагог повинен виявляти максимум тактовності. Неприпустимо соромити батьків* натякати на невиконання ними свого обов'язку стосовно сина чи дочки. Підхід учителя повинен бути таким: «Перед нами стоїть загальна проблема. Що ми можемо зробити для її розв'язання?». Тактовність особливо важлива з тими батьками, які впевнені, що їхні діти не здатні на дурні вчинки. Не знайшовши до них правильного підходу, педагог зіштовхнеться з їхнім обуренням і відмовленням від подальшого співробітництва.
Принципи успішного консультування - довірливі стосунки, взаємоповага, зацікавленість, компетентність.
Семінари - практикуми
Форма вироблення в батьків педагогічних умінь із виховання дітей, ефективного розв'язання педагогічних ситуацій - своєрідне тренування педагогічного мислення батьків-вихователів. У ході педагогічного практикуму вчитель пропонує знайти вихід із йкої-небудь конфліктної ситуації, що може скластись у родині у взаєминах батьків і дітей, батьків і школи тощо, пояснити свою позицію в тій чи іншій передбачуваній ситуації Чи ситуації, яка виникла в реальності. Ця форма роботи дає можливість розповісти про способи й прийоми навчання й показати їх: як читати книгу, розглядати ілюстрації, розмовляти про прочитане, як готувати руку дитини до письма, як вправляти артикуляційний апарат.
Батьківські збори
Батьківські збори проводяться групові й загальні (для батьків усього закладу). Загальні збори організовуються 2-3 рази на рік. На них обговорюють завдання на новий навчальний рік, результати освітньої роботи, питання фізичного виховання й проблеми літнього оздоровчого періоду тощо. На загальні збори можна запросити лікаря або представника методичної служби міста. Передбачаються виступи батьків. Групові збори проводяться раз на 2-3 місяці. На обговорення виносять 2-3 питання (одне питання готує вихователь, інші питання можна запропонувати підготувати батькам або комусь із фахівців). Щорічно одні збори доцільно присвячувати обговоренню сімейного досвіду виховання дітей. Обирається тема, актуальна для даної групи, наприклад: «Чому наші діти не люблять працювати?», «Як виховати в дітей інтерес до книги?», «Телевізор - друг чи ворог у вихованні дітей?».
Круглий стіл
Круглий стіл - одна з форм роботи з батьками. У ньому беруть участь педагоги, психолог, інші фахівці. Учасники вільно спілкуються один з одним. Темами подібних засідань можуть бути: «Розвиток допитливості у школярів», «Розвиток мовлення», «Спеціальна готовність далини до школи» тощо. Такі засідання можна провести в кожній віковій групі, ставлячи акценти на завданнях програми, за якою працює навчальний заклад. Доцільно використовувати такі методи, як постановка дискусійних питань, аналіз педагогічних ситуацій, повідомлення фахівців із проблеми, обмін досвідом батьків, відповіді на їхні питання фахівців. Батькам можна показати відкритий урок (або відеозапис) із дітьми, організувати виставку літератури для дітей і батьків із певної проблеми. Пропонується розкрити батькам сутність навчання молодших Школярів, його специфіку, яка полягає у використанні ігрових прийомів. Доречним буде відкритий урок для батьків із дітьми або ж відеоматеріали фрагментів уроків із математики, розвитку мовлення, варто звернути увагу на дидактичний матеріал, методи навчання дітей, сюрпризні моменти на уроках.
Батьківські вечори
Батьківські вечори проводяться в класі 1-2 рази на рік або в присутності дітей, або без них. Це свято спілкування батьків із батьками друзів дитини, це свято спогадів про власне дитинство й дитинство своєї дитини, це пошук відповідей на запитання, які ставить життя перед батьками. Теми батьківських вечорів можуть бути найрізноманітнішими. Головне, щоб у ході вечора батьки вчилися слухати та чути один одного, самих себе, свій внутрішній голос. Теми батьківських вечорів можуть бути такими: «Рік народження моєї дитини - яким він був, цей перший рік?», «Перші книжки дитини», «Майбутнє моєї дитини. Яким я його бачу?», «Друзі моєї дитини», «Свята нашої родини», «Можна» й «не можна» у нашій родині», «День народження нашої родини - як ми його святкуємо?», «Пісні, які співали ми у своєму дитинстві, й пісні сьогоднішнього дитинства», «Вечір спогадів. Покарання та заохочення в нашій родині», «Запитання дітей, що ставлять дорослих у глухий кут», «Фотографії нашого дитинства».
Брифінг
Брифінг - це зустріч, на якій коротенько викладається позиція із якогось актуального питання. Може проводитися вчителем, вихователем групи продовженого дня або фахівцем, що заздалегідь готується до відповіді на запитання з певної теми. Дозволяє максимально активізувати батьків. Дві команди, одна ставить запитання - інша відповідає; організатор ставить запитання - батьки відповідають.
Сімейні клуби
На відміну від батьківських зборів, в основі яких навчально-повчальна форма спілкування, клуб будує відносини з родиною на принципах добровільності, особистої зацікавленості. У такому клубі людей поєднує загальна проблема й спільні пошуки оптимальних форм допомоги дитині. Тематика зустрічей формулюються й запитуються батьками. Сімейні клуби - динамічні структури. Вони можуть зливатися в один великий клуб або ділитися на більш дрібні - все залежить від теми зустрічі й задуму організаторів.
Педагогічна дискусія
Це одна з найцікавіших форм підвищення педагогічної культури. Відмінна риса диспуту полягає в тому, що він дозволяє втягнути всіх присутніх в обговорення поставлених проблем, сприяє виробленню вміння всебічно аналізувати факти та явища, спираючись на отримані навички та накопичений досвід. Успіх диспуту багато в чому залежить від його підготовки. Орієнтовно за місяць учасники повинні познайомитися з темою майбутнього диспуту, основними питаннями, літературою.
Найвідповідальніша частина диспуту - проведення спору. Багато що визначає тут поведінка ведучих (їм може бути педагог або хтось із батьків). Необхідно заздалегідь установити регламент, вислухати всі виступи, запропонувати аргументувати свою позицію, наприкінці диспуту підбити підсумки, зробити висновки. Головний принцип диспуту - повага до позиції та думки будь-якого учасника.
Темою диспуту може бути будь-яка спірна проблема сімейного та шкільного виховання, наприклад «Приватна школа - «за» і «проти».
Під час дискусії можна використовувати такі методи, як постановка спірних питань, ознайомлення батьків із результатами тестування дітей, надання слова фахівцям, аналіз педагогічних ситуацій. Рекомендується проведення дискусій за аналогією до телевізійних ток-шоу. Наприклад, розподілити учасників на дві групи: перша - ті, хто вважає, що розумовий розвиток дитини - це вміння писати, рахувати, читати; друга - батьки з іншим поглядом: головне - всебічний розвиток дитини, її пізнавальна активність. Необхідно дати можливість висловитися представникам різних думок, надати слово фахівцеві, аргументувати правильну позицію. Для підвищення інтересу слухачів до проблеми можна навести як приклад висловлювання дітей, продукти дитячої творчості, відеоролики й ін. Наприкінці слід підбити підсумок.
Наочні форми
Наочні форми роботи з батьками - це підготовку пам'яток, папок-пересувок, матеріалу на стендах, фотовиставки й ін. Наприклад, можна підготувати для батьків у письмовому вигляді показники розумового розвитку дітей за віковими групами або запропонувати наочний матеріал на розвиток пам'яті, уваги, уяви, мислення, а також варіанти проведення дидактичних ігор із дітьми.
Батьківські ринги
Ринг - одна із дискусійних форм спілкування батьків і формування батьківського колективу. Проведення батьківських рингів у школі необхідне. Батьківський ринг проводиться для того, щоб багато батьків могли переконатися у правильності або хибності своїх методів виховання та протести «ревізію» свого педагогічного арсеналу, замислитеся над тим, що у вихованні дитини вони роблять правильно, а що не зовсім доречне. Корисність таких зустрічей полягає ще в тому, що вони дозволяють зняти будь-які закулісні розмови серед батьків про питання організації освітнього простору їхніх дітей, змісту навчального й виховного процесу. Зразки тем батьківських рингів можуть бути такими: «Погані звички - спадковість чи вплив соціуму?», «Що ви робите, якщо маєте проблеми із дисципліною у своєї дитини?», «Чи можна карати дитину у власному домі?», «Як навчити дитину завжди та скрізь бути людиною?», «Спокуси та шляхи їх подолання», «За» і «проти» шкільної форми», «Чи потрібні дитині свята?», «Труднощі шкільного уроку. У чому вони полягають?».
Усні журнали
Кожна сторінка журналу - це усне повідомлення, яке може бути проілюстровано дидактичними посібниками, прослуховуванням магнітофонних записів, виставками виробів, малюнків, книг. Журнал складається з 3-6 сторінок, інформація якої за тривалістю займає від 5 до 10 хвилин, таким чином, загальна тривалість становить 40 хвилин. Досить великий обсяг інформації, розміщений у відносно короткому відрізку часу становить значний інтерес для батьків. Батькам заздалегідь пропонується література для ознайомлення з проблемою, практичні завдання, питання для обговорення. Ця форма може проводитися регулярно із заданими рубриками, які мають місце в тому або іншому журналі, наприклад: «Поради фахівця», «Це цікаво знати», «Говорять діти» й ін. Рубрики наповнюються педагогічним змістом із тем, які будуть висвітлюватися. Наприклад, поради може дати психолог, соціальний педагог, лікарі, інші фахівці. В «Усному журналі» висвітлюються актуальні проблеми Інтелектуального розвитку дитини. Головне - зробити такі зустрічі не формальними, а зацікавити батьків, відповідати на їхні питання, не захоплюватися теорією, а підносити матеріал переконливо, доступно, опираючися на досвід.
Лекції
Це форма психолого-педагогічної освіти, що розкриває сутність тієї чи іншої проблеми виховання. Кращий лектор - сам учитель-вихователь, який знає інтереси, проблеми та турботи батьків. Головне в лекції - науковий аналіз виховних явищ, ситуацій, тому в лекції варто розкривати причини явищ, умови їхнього протікання, механізм поведінки дитини, закономірності розвитку її психіки, правила сімейного виховання. При підготовці лекції варто враховувати її структуру, логіку, можна скласти план основних ідей, думок, фактів і цифр. Одна з необхідних умов лекції - опора на досвід сімейного виховання. Метод спілкування під час лекції - невимушена розмова, задушевна бесіда, діалог зацікавлених однодумців. Тематика лекцій повинна бути різноманітною, цікавою й актуальною для батьків, наприклад: «Режим дня школяра», «Що таке самовиховання?», «Індивідуальний підхід і врахування вікових особливостей молодших школярів у сімейному вихованні», «Дитина і природа», «Мистецтво в житті дітей», «Статеве виховання дітей».
Батьківські конференції
Це форма педагогічної освіти, що передбачає розширення, поглиблення та закріплення знань про виховання дітей. Конференції можуть бути науково-практичними, теоретичними, читацькими, з обміну досвідом, конференції матерів, конференції батьків. Конференції проводяться раз на рік, вони вимагають ретельної підготовки. Основна мета конференції — обмін досвідом сімейного виховання. Конференція зазвичай відкривається вступним словом директора школи (якщо це загальношкільна конференція) або класного керівника (якщо вона класна). Зі стислими, заздалегідь підготовленими повідомленнями про свій досвід сімейного виховання виступають батьки. Таких повідомлень може бути три-чотири. Потім надається слово всім бажаючим. Підсумки підбиває ведучий конференції. На конференції може виступити фахівець. Його виступ дається «для запалу», щоб викликати обговорення, а ще краще дискусію. Конференція може проходити в рамках однієї шкільної установи, але практикуються й конференції міського, районного масштабів. Важливо визначити актуальну тему конференції («Турбота про здоров'я дітей», «Прилучення дітей до національної культури», «Роль родини у вихованні дитини»). До конференції готується виставка дитячих робіт, педагогічної літератури, матеріалів, які відбивають роботу навчального закладу, і т.д. Завершити конференцію можна спільним концертом дітей, співробітників школи, членів родин.
Бібліотека спеціальної літератури
Бібліотека спеціальної літератури - значна допомога в роботі клубів із проблемі виховання, навчання й розвитку дітей. Педагога стежать за своєчасним обміном, підбором необхідних книг, складають анотації новинок.
Бібліотека ігор (ігротека)
Це нетрадиційна форма взаємодії з родиною. Оскільки ігри вимагають участі дорослого, це змушує батьків спілкуватися з дитиною. Якщо традиція спільних домашніх ігор існує, у бібліотеці з'являються нові ігри, придумані дорослими разом із дітьми.
Гурток «Працьовиті ручки»
Гурток «Працьовиті ручки» залучає бабусь, які разом із дитиною мають можливість спільно творити дива своїми руками. У приміщенні, де працює гурток, діти й дорослі можуть знайти все необхідне Для художньої творчості: папір, картон, покидькові матеріали й ін.