Вітаю Вас, Гість

 

Обов’язки та права батьків

- Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.
- Стаття 59 Закону України «Про освіту» покладає на батьків відповідальність за фізичне здоров'я і психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Утримання своїх дітей до повноліття - це конституційний обов'язок кожного громадянина України.
- Сім'я, дитинство, материнство і батьківство охоро­няються державою.
- На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання.
- Батьки та особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за одержання дитиною повної загаль­ної середньої освіти і зобов'язані:
• забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;
• постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їхніх природних здібностей;
• поважати гідність дитини, виховувати праце­любність, доброту, милосердя, шанобливе ставлення до сім'ї, навколишнього природного середовища, дер­жавної та рідної мови, любов до своєї країни, повагу до національної історії, культури, цінностей інших народів;
• виховувати в дітей повагу до законів, прав, основ­них свобод людини.
У разі невиконання батьками та особами, які їх замінюють, обов'язків, передбачених законодавством, загальноосвітній навчальний заклад може порушувати клопотання про відповідальність таких осіб, у тому числі позбавлення їх батьківських прав. Батьки та особи, які їх замінюють, мають право:
• обирані і бути обраними до батьківських комітетів та органів громадського самоврядування;
• звертатися до органів управління освітою, керівни­ка загальноосвітнього навчального закладу та органів громадського самоврядування з питань навчання і ви­ховання дітей;
• приймати рішення про участь дитини в інно­ваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу.

Поради батькам першокласників


1. Вранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні про­рахунки, не вживайте образливих слів.
2. Не підганяйте дитину, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви із цим не впорались - про­вини дитини в цьому немає.
3. Не посилайте дитину до школи без сніданку: у школі вона багато працює, витрачає сили.
4. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів.
5. Забудьте фразу: «Що ти сьогодні отримав?». Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тися­чу питань, дайте їй розслабитись.
6. Якщо дитина замкнулася, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїть­ся, тоді вона все сама розкаже.
7. Зауваження вчителя вислуховуйте не в присутності дитини. Вислухавши не влаштовуйте сварку. Говоріть із дитиною спокійно.
8. Після школи дитина повинна 2-3 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань з 15 до 17 години.
9. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 15-20 хв. треба відпочивати 10-15хв.
10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, дайте їй попрацювати самостійно. А коли буде потрібна ваша допомога, то без крику, вживаючи слова «не хвилюйся», «ти все вмієш», «давай поміркуємо разом», «згадай, як пояснював учитель», допоможіть дитині.
11. При спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти будеш добре вчитися, то...»
12. Протягом дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.
13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування дорослих з дитиною. Коли щось не виходить, по­радьтесь із психологом, учителем. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.
14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини.
15. Знайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтеся зробити це для них.
 

Пам'ятка батькам майбутнього першокласника


1. Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт із нею. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми. Дайте дитині місце в сім'ї.
2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки.
3. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Цікавтеся справами та проблемами дитини.
4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізувати, наклеювати, ліпити.
5. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.
6. Надайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
7. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп'ютері до ЗО хвилин.
8. Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.
9. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім'ї зі своїми правами і обов'язками.
10. Пам'ятайте, що діти - не тільки продовжувачі наших особистих умінь і здібностей. Кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою власну думку.
 

Поради батькам щодо підготовки дітей до школи


• Не залякуйте дітей школою, це призведе до небажання дитини йти туди. Особливо небезпечно це стосовно боязких, невпевнених у собі дітей.
• Виявляйте цікавість до індивідуальності дитини, її внутрішнього світу.
• Суворість і доброзичливість у вихованні дітей повинні бути помірними.
• Сприяйте добрим взаємостосункам вашої дитини з однолітками, бо якщо їх нема, виникай відчуття напруги і хвилювання, що призводить до появи відчуття неповноцінності, агресивності. У дитини може сформуватися негативне ставлення до дітей, до школи.
• Головну увагу при формуванні невимушеності в спілкуванні з дорослими приділяйте сюжетної рольовій грі (гра в школу, програвайте роль учителя).
• Для формування адекватного рівня спілкування і взаємодії дитини з однолітками використовуйте ігри, за правилами яких діти змушені узгоджувати свої дії для виконання спільного завдання.
• Для формування внутрішньої позиції дитини, розвитку її адекватної оцінки та самооцінки, ви­користовуйте режисерські ігри, в яких носіями ролей виступають іграшки (ляльки, тварини), дитина сама створює і реалізовує сюжет гри, одночасно виконуючи різні ролі.
• Для формування навчальної діяльності застосовуйте дитяче експериментування, у процесі якого діти «відкривають» нові сторони і якості об'єктів, нові знання народжують нові питання.
 

Правила домашньої самопідготовки для батьків майбутнього першокласника, який відстає в засвоєнні матеріалу


• Саджаючи дитину за виконання завдань, приверніть її до себе. Не треба нотацій; «Ти відстаєш, тому будемо займатися разом». Краще скажіть так: «Давай-но, подивимось, що нам задавали? Мені буде дуже цікаво попрацювати з тобою».
• Не виконуйте всю роботу за дитину, навчатися треба їй, а не вам.
• Не втрачайте надію, якщо сумісна праця не принесла одразу позитивних результатів - відпочиньте, відірвіться, погуляйте на вулиці. А потім знову беріться за діло. Не требі перетворювати її на катування.
• Не докоряйте під час занять: «Як ти не можеш зрозуміти! Це ж елементарно!». Краще відкладіть заняття до наступного дня. Неможливо отримати миттєвий результат.
• Виберіть оптимальний час для виконання завдань - 16-17 година, коли дитина відпочила після школи.
• Завжди починайте із самого важкого, поки дитина зосереджена, потім можна виконувати щось легше.
• Якщо дитина погано читає, не змушуйте її робити це. Намагайтеся переконати її читати вголос щодня по 10-15 хвилин.
• Частіше хваліть малюка за будь-які перемоги, не акцентуйте, увагу на невдачах.
 
Поради батькам майбутніх першокласників
«Як навчити любити книгу»

Без допомоги дорослих дитині не потрапити в чарівний світ книги. Діти, отримавши «книжкове щеплення» в ранньому, дитинстві, безперечно, краще підготовленні до навчання в школі. Вони вміють слухати, зосередитися на певному занятті, добре розмовляють.
Тому, батьки та матері, слово за вами.
• Більше читайте маляті вголос, краще кожен день, зробіть із цього улюблений сімейний ритуал.
• Не вмовляйте послухати, а «заохочуйте» її. Корисні хитрощі: дозвольте дитині самостійно підби­рати книжки.
• Відведіть місце для дитячих книг на загальній книжковій полиці, куди дитина зможе дістатися в будь-яку хвилину самостійно. Це в очах маляти піднімає цінність його книг: вони стоять там, де й книги для дорослих.
• Частіше ходіть із дитиною до книжкового магазину, бібліотеки. Радьте родичам дарувати маляті гарні дитячі книжки.
• Читайте вголос чи переказуйте маляті книги, які особисто вам подобалися в дитинстві.
• Не відривайте дитину від читання чи розгляду книжки з малюнками. Батьки у міру можливості самі повинні більше читати: книги, газети, журнали. Залишайте те, що самі читаєте, у різних місцях: дитина повинна бачити вашу зацікавленість книгою. Розмовляйте про те, що читаєте, чи зачитуйте вголос те, що особливо цікаве або розважальне.
 
Поради батькам майбутніх першокласників
«як захопити читанням»

• Показуйте дитині, що читання вголос приносить вам задоволення. Не. бубніть, начебто відбу­ваєте давню, набридлу повинність. Дитина це відчує і втратить цікавість до читання.
• Під час читання зберігайте візуальний контакт із дитиною. Так вона відчуває, що питання звер­нене до неї, а ви побачите, які почуття викликає у неї те, про що ви читаєте.
• Модулюйте свій голос: читайте то швидше, то повільно, то голосно, то тихо.
• Скорочуйте текст, якщо він занадто довгий.
• Якщо ви читаєте дитині на ніч, слідкуйте, щоб в історії був щасливий кінець.
• Читайте казки завжди, коли дитина хоче їх слухати.
 

Методичне об'єднання вчителів початкових класів